Fotboll, kommersialisering, demokrati av Christer Ericsson, Björn Horgby & Bill Sund

Strävan efter att vinna och nå framgångar bidrog till att den manliga fotbollen som lek och fritidsnöje under efterkrigstiden utvecklades till elitverksamhet utövad av professionella spelare.

Förändringen krävde omfattande resurser. Elitfotbolls-föreningarna började därför jaga sponsorer och reklamintäkter; diskuterade hur den stora masspubliken skulle återerövras i televisionens tidevarv; sökte förbättra kontakterna med medierna och det lokala näringslivet; och organiserade om verksamheten, för att bli mer effektiva och mer lämpade för att bedriva professionell elitfotboll.

På vägen utvecklades föreningarna från att vara demokratiskt organiserade folkrörelser till att bli idrottsföretag som bolagiserade verksamheten. De förtroendevalda ledarnas roll försvagades samtidigt som välutbildade professionella tjänstemän tog över en stor del av deras uppgifter. Den här sortens kommersialisering och professionalisering gynnade framför allt storstadsföreningar, medan lag från brukssamhällen som var så framgångsrika under den tidiga efterkrigstiden hamnade på efterkälken.

  • Även inom damfotbollen visade det sig att välskötta föreningar med finansiella muskler – som Rosengård och Linköpings FC – har störst förutsättningar att nå framgång.
  • Författarna till boken Fotboll, kommersialisering, demokrati visar att professionaliseringen av fotbollsklubbarnas organisationer har varit en nödvändig process för att hänga med i utvecklingen och för att skapa möjligheter till att nå framgång – även om den utvecklingen inte alltid var önskvärd.

Boken är ett samarbete mellan tre idrottsintresserade historiker och professorer. CHRISTER ERICSSON och BJÖRN HORGBY var verksamma vid Örebro universitet och BILL SUND vid Stockholms universitet.


Recensioner

Fotboll, kommersialisering, demokrati skildrar hur medlemsdemokratin sattes på undantag i takt med att fotbollen utvecklades från att vara en folkrörelse till att bli en allt mer företagsliknande verksamhet. Boken visar tydligt /…/ att fotbollens professionalisering och kommersialisering inte har varit kompatibel med föreningsdemokratin. Den ger på så sätt ett välbehövligt korrektiv till slentrianmässigt och empiriskt ofta ogrundade föreställningar om idrottens positiva betydelse för samhällets demokratiutveckling. Detta är en omfattande studie, både empiriskt väl underbyggd och teoretiskt utarbetad, som säger något viktigt om den svenska idrottens historia. (Jens Ljunggren, idrottsforum.org 201-11-17. Läs hela recensionen här)


Christer Ericsson, Björn Horgby & Bill Sund
Fotboll, kommersialisering, demokrati
Bokförlaget idrottsforum.org
Malmö Studies in Sport Sciences, Vol 31
328 sidor | Maj 2019
Format 160×240 mm | Hft
Omslag Kjell E. Eriksson
Omslagsfoto Malmö Museer (fotograf okänd)
ISBN 978-91-85645-27-5


Beställ boken feån din lokala bokhandel, från Bokus.se, eller från förlaget, på bokbox@infografen.com.