Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa av Torun Mattsson

Skolans ämne idrott och hälsa är i fokus i denna avhandling. Ämnet har kritiserats för att vara prestations- och tävlingsinriktat och att undervisningsinnehållet delvis liknar formaliserade idrotter utanför skolan. I en pedagogisk intervention deltog fyra lärare i ämnet idrott och hälsa samt 68 högstadieelever på en skola. Ett sammanhållet danstema med utgångspunkt i Rudolf Labans rörelseramverk skapades för att uppmärksamma rörelseupplevelser och estetiska uttryck. Torun Mattsson använder multipla metoder i form av videoobservationer av undervisningen, intervjuer med lärarna och elevers narrativ i loggböcker för att belysa frågeställningarna från olika håll. Med utgångspunkt i pragmatismen analyserar hon lärares och elevers meningsskapande processer, samt belyser och diskuterar förändringar och utveckling i lärares undervisning och elevers lärprocesser. Vad sker i idrottslärares undervisning, och vilka erfarenheter gör de när expressiva dansuppdrag iscensätts i ämnet idrott och hälsa? Vad upplever elever, och hur beskriver de det som sker i undervisningen?

Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa riktar blicken mot dessa frågor. I boken diskuteras undervisningens utformning och innehåll samt beaktandet av estetiska lärprocesser i en kroppslig praktik. Vidare diskuterar Torun Mattsson elever som aktörer, samt risk och vanor som förändringspotential i undervisning.


Hämta hem innehållsförteckning och introduktionskapitel. Klicka här!


TORUN MATTSSON är verksam vid Institutionen för idrottsvetenskap på Malmö högskola. Hennes huvudsakliga verksamhetsområden rör didaktiska frågeställningar kopplat till skolämnet idrott och hälsa. Hon undervisar bland annat i dans för studenter på lärarutbildningen. Detta är Torun Mattssons doktorsavhandling.


Recensioner

Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa är en intressant, men framför allt viktig studie. Den breddar förståelsen för vad dans som uttryck kan innebära inom ramen för ämnet idrott och hälsa samtidigt som den ger ingångar till hur arbete med dans kan praktiseras. En behållning är behandlingen av dans som uttryck och egenvärde. Avhandlingen sätter fingret på ett par av de svårigheter som dans har för att på ett genomgripande sätt kunna ta plats i ämnet idrott och hälsa. /…/ Sammanfattningsvis ger studien ett tillskott till den forskning som ur olika perspektiv tar sig an didaktiska, praktiknära processer i ämnet. Med stöd av tidigare forskning om utbildningen och ämnets prestationsproblematik bör den ha en given plats i idrottslärarutbildningen för att möta de utmaningar som anges som studiens utgångspunkter. (Britt-Marie Styrke, idrottsforum.org 2017-10-25. Läs hela recensionen här)


Torun Mattsson
Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa
Bokförlaget idrottsforum.org
Malmö Studies in Sport Sciences, Vol 23
308 sidor | November 2016
Format 145×218 mm | Hft
Omslag Kjell E. Eriksson
Omslagsillustration Aksel Klintmalm
ISBN 978-91-85645-23-7


Beställ boken från din lokala bokhandlare eller från Bokus.se. Eller från förlaget, på bokbox@infografen.com.