Det offentliga mötet: Om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan av Stina Hall

Vad innebär egentligen ett bra bemötande i det offentliga mötet, dvs i mötet mellan medborgare och tjänsteman? Kan det goda bemötandet öka allmänhetens tilltro gentemot förvaltningen? Kan ett gott bemötande ses som en form av etisk dygd? I den här boken behandlas dessa frågor med försäkringskassans aktörer, handläggare och försäkrade, i fokus. Flera olika handläggare och försäkrade har fått berätta om sina upplevelser och känslor efter ett möte. Handläggarnas egna resonemang kring hur man som offentlig tjänsteman bör bete sig – deras etiska normer – åskådliggörs och problematiseras. För analysen av relationen mellan tilltro och bemötande används teorier om legitimitet och närbyråkrater.

STINA HALL heter numera Stina Melander och är universitetslektor i statsvetenskap vid Lunds universitet. Hemsida.


Stina Hall
Det offentliga mötet: Om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan
124 sidor | Oktober 2001
Studier i välfärdssamhälle, socialförsäkring
och arbetsliv Volym X
Format 145×218 mm
Omslag Kjell E. Eriksson
Omslagsfoto Julia Margaret Cameron ”The Mountain Nymph, Sweet Liberty” (1866, beskuren)
ISBN 978-91-86980-26-9


Beställ boken från din lokala bokhandlare, från Bokus.com, eller från förlaget, på bokbox@infografen.com.