Normer om att vara trevlig och säljande: En undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken av Vesa Leppänen & Ann-Mari Sellerberg

Forskningsprojektet ”Handelns frontpersoner” har undersökt dolda kompetenser och relationerna mellan personal och kunder inom handeln. De empiriska undersökningarna har utförts med deltagande observation vid en livsmedelsbutik, två bensinstationer och en elektronikbutik. Två rapporter föreligger nu, författade av Vesa Leppänen och Ann-Marie Sellerberg vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet.

I rapporterna återges en lång rad autentiska intervjucitat och beskrivningar av olika situationer som uppkom vid insamlingen av data. Därigenom vill författarna ge fylliga och konkreta beskrivningar av det arbete som utförs av handelsanställda och i anslutning till det presentera sina tolkningar av de sociala processer som utspelar sig i mötena med kunder och övriga i arbete.

I den första rapporten, Normer om att vara trevlig och säljande, beskrivs och analyseras centrala normer som handlar om att anställda skall vara ”trevliga” och ”säljande” i möten med kunder. Trevlighet och säljande upplevs som viktiga konkurrensmedel, vilket återspeglas i att de handelsanställda använder uttryck som ”kunderna betalar vår lön” och ”kunden har alltid rätt”.

I den andra rapporten, Styrning av butiksarbete, beskrivs och analyseras styrning av arbete i fyra butiker; en större livsmedelsbutik, två bensinstationer och en elektronikbutik. Särskilt fokuseras den inomorganisatoriska styrning som utövas av butikschefer, deras närmaste medarbetare och de kedjor till vilka butikerna är anslutna.

Forskningsprojektet, som genomförden under åren 2008 och 2009, har finansierats av Handelns utvecklingråd (HUR), som publicerat en tredje rapport från projektet, ”Besvärliga kundbeteenden”.

leppanen-sellerbergVESA LEPPÄNEN är docent och ANN-MARI SELLERBERG seniorprofessor vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet.


Vesa Leppänen & Ann-Mari Sellerberg
Normer om att vara trevlig och säljande: En undersökning om livsmedelsbutiken, bensinstationen och elektronikbutiken
101 sidor | September 2010
Format 145×218 mm | Hft
Omslag Kjell E. Eriksson
Omslagsillustration Stina Persson
ISBN 978-91-86980-52-8


Beställ boken från din lokala bokhandlare, eller från Adlibris.com. Eller från förlaget, på bokbox@infografen.com.