Den svenska sporthjälten: Kontinuitet och förändring i medieberättelsen om den svenska sporthjälten från 1920-talet till idag av John S. Hellström

I denna avhandling analyseras medieberättelserna om fem av Sveriges största och mest hyllade sportstjärnor genom tiderna: Harry Persson, Ingemar Johansson, Björn Borg, Ingemar Stenmark och Carolina Klüft. De var stjärnor i olika sportgrenar i olika tidsepoker. Gemensamt för dem är att de beskrevs som mer än sportstjärnor i medierna. De var nationella hjältar som förkroppsligade svenska ideal och värderingar. När de nådde sina största triumfer uppfattades deras segrar inte som personliga utan som kollektiva segrar i medierna. Den ära och prestige som följde med deras VM-triumfer, OS-guld och Wimbledonsegrar tillföll hela nationen.

Hjältar framställs ofta som representanter för universella och tidlösa ideal och värderingar. I praktiken visar forskning att hjältar är kulturella produkter som avspeglar de ideal och värderingar som dominerar för stunden, och att medierna spelar en central roll i skapandet av nationella sporthjältar. Det är medierna som förmedlar nyheter om sport och det är medierna som skapar de berättelser som beskriver vissa sportstjärnor som hjältar.

Med berättelsen som analysverktyg analyserar John Hellström mediekonstruktionen av fem svenska sportstjärnor som alla fått status som nationella hjältar i Sverige. Genom att analysera sporthjältar verksamma under olika tidsepoker visar han inte bara hur mediekonstruktionen av svenska sporthjältar förändrats över tid, vi får också nya insikter om sportens betydelse för skapandet av nationell identitet i Sverige i ett historiskt perspektiv.

JOHN S. HELLSTRÖM är historiker och idrottsvetare vid Gymnastik- och idrottshögskolan. Den svenska sporthjälten är hans doktorsavhandling.


john-s-hellstromJohn S. Hellström
Den svenska sporthjälten: Kontinuitet och förändring i medieberättelsen om den svenska sporthjälten från 1920-talet till idag
Bokförlaget idrottsforum.org
Malmö Studies in Sport Sciences Vol. 15
277 sidor | Maj 2014
Format 145×218 mm | Hft
Omslag Kjell E. Eriksson
ISBN 978-91-85645-15-2


Beställ boken från din lokala bokhandlare, eller från Adlibris.com. Eller från förlaget, på bokbox@infografen.com.